Nouvelles brèves

 

GE annonce un nouveau Centre d’innovation Grid IQ™à Markham

GE et le gouvernement de l’Ontario annonçaient récemment la mise sur pied d’un nouveau Centre d’innovation Grid IQ™ de 40 millions $, le premier centre de ce type pour GE au Canada, qui sera situé à Markham, Ontario. L’appellation Grid IQ désigne un engagement de l’ensemble de l’entreprise à résoudre les défis les plus complexes de ses clients en proposant des solutions énergétiques plus efficaces, plus fiables et plus durables. Ce Centre, qui occupera une superficie de 18 500 m2, permettra le développement et la production de technologies de modernisation de réseaux et comprendra un laboratoire central d’essai et de simulation. L’ouverture du Centre est prévue pour juillet 2012.

L’annonce a été faite à Markham par la ministre du Développement économique et du Commerce Sandra Pupatello, le ministre de l’Énergie Brad Duguid, la présidente-directrice générale de GE Canada Elyse Allan et Juan Macias, directeur général, Sous-stations intelligentes, GE Énergie numérique. Le projet de 40 millions $ sera appuyé par une subvention de 7,9 millions $ du gouvernement de l’Ontario.

Le nouveau Centre est lié au protocole d’entente que GE a signé avec le gouvernement de l’Ontario en septembre 2009 en vue d’établir un partenariat et d’investir à long terme dans la province, dans le but de créer ou d’agrandir des centres de technologie et de fabrication de pointe. Dans le cadre de ce protocole, GE a récemment annoncé l’établissement de son premier Centre d’excellence en pathologie numérique à Toronto et un investissement de 100 millions $ dans des installations de GE Moteurs, à Peterborough.

Le Centre d’innovation Grid IQ™ de GE stimulera la recherche et le développement, créera de nouveaux emplois liés à l’innovation – y compris en lien avec l’accroissement de la capacité de production, et favorisera une collaboration globale. GE créera quelque 146 nouveaux emplois au cours des quatre prochaines années. On prévoit également des emplois indirects supplémentaires en recherche haute technologie, conception, fabrication et construction, dès le début de la construction du Centre ce printemps.

Alors que l’on prévoit que la demande en énergie à l’échelle mondiale augmentera de 75% d’ici 2030 et que, présentement, plus de 40% des émissions dans l’environnement dans le monde sont liées à la production d’électricité, tant les consommateurs que les gouvernements réclament de nouvelles idées afin d’améliorer nos infrastructures actuelles. Le Centre d’innovation Grid IQ™ de GE sera axé sur la fourniture de solutions destinées à améliorer l’efficacité et la fiabilité des systèmes et à protéger et automatiser le réseau électrique. Parmi les activités prévues pour le Centre, il y aura de la recherche et du développement d’avant-garde sur l’automatisation des sous-stations et de la distribution, la protection et le contrôle des systèmes électriques, la commande des miniréseaux et la cybersécurité.

Au Canada, le Centre d’innovation Grid IQ™ de GE devrait devenir une destination pour les entreprises et les pays qui cherchent à moderniser leurs systèmes énergétiques. Par ailleurs, les services publics pourront utiliser un laboratoire d’essai et de simulation pour découvrir ce que peuvent apporter les technologies du Centre à leurs infrastructures en procédant à des simulations et à des essais avant la mise en service.

Les produits et les solutions créés sur place seront pris en charge par une unité de fabrication. Le Centre d’innovation Grid IQ™ de GE comportera en effet des installations importantes pour la production des éléments d’automatisation du réseau intelligent de GE, un volet qui sera relocalisé de Calgary, Alberta.

Source: GE Canada

 

La firme Top Control s’associe à BBA

BBA est fière d’annoncer qu’elle a conclu une entente qui mènera à l’intégration complète des services techniques et de l’expertise professionnelle de la firme Top Control.

Établie en 1994 et basée à Québec, Top Control est une firme d’experts en optimisation de contrôle de procédé et de contrôle avancé. Elle œuvre principalement auprès de clients du secteur industriel, notamment ceux des mines et métaux, de l’énergie et pétrole et chimie.

En plus de l’optimisation de contrôle de procédé et de contrôle avancé, l’expertise de Top Control se déploie dans l’installation d’outils informatisés, la gestion et la rationalisation d’alarmes, le réglage et l’optimisation ainsi que la supervision de performance et d’actifs. À l’instar de BBA, les secteurs d’activité desservis par Top Control sont ceux des mines, de l’énergie, des pâtes et papier ainsi que le secteur pétrole et chimie.

Grâce à l’intégration de Top Control, BBA étend sa présence géographique par l’ouverture d’un bureau dans la ville de Québec là où est basée l’équipe de Top Control.

BBA est une firme de génie-conseil canadienne comptant plus de 600 employés. Elle offre des services d’ingénierie s’appuyant sur un haut niveau d’expertise, notamment dans les secteurs de l’énergie, des mines et des métaux ainsi qu’en pétrole et chimie. L’entreprise a son siège social à Mont-Saint-Hilaire, près de Montréal, et possède des bureaux à Montréal, Vancouver et Labrador City.

Source: BBA

 

Bentley rachète SACS, un logiciel de premier rang pour l’analyse des structures en mer

Bentley Systems, Incorporated annonçait récemment l'acquisition des activités SACS d’Engineering Dynamics, Inc. SACS est une suite intégrée de programmes d’analyse structurelle des éléments finis qui permettent de réaliser de manière unique la conception, la fabrication, l’installation, l'exploitation et la maintenance des structures offshore, dont les plateformes pétrolières et les parcs éoliens. Trente huit années d’attention sur ces exigences spécialisées ont fait de SACS la référence dans l’analyse pour la plupart des ingénieurs offshore sur la planète. Pratiquement toutes les sociétés d'énergie au monde spécifient le logiciel SACS pour une utilisation par leurs firmes d’ingénierie dans le cycle de vie des plates-formes offshore fixes. Parmi ces firmes, on trouve DORIS Engineering, Kellogg Brown & Root (KBR), Saipem, Technip, Wood Group et WorleyParsons. Parmi les autres utilisateurs, on peut citer des firmes de certification d’ingénierie telles que l’American Bureau of Shipping, Bureau Veritas Group, China Classification Society, Germanischer Lloyd AG et Lloyd’s Register Group.

SACS complète la gamme étendue de Bentley d’offres intégrées de conception et d’analyse structurelle, flexibles et évolutives, incluant STAAD, RAM, ProSteel et Bentley Structural Modeler, offrant une opportunité pour des solutions encore plus complètes. Des opportunités de croissance supplémentaires viendront de l’augmentation des opérations de forage offshore en Chine, en Inde et au Brésil – des pays dans lesquels Bentley est déjà bien implantée – ainsi que de la poursuite de l’utilisation des parcs éoliens en mer comme source d’énergie renouvelable.

SACS est composé de multiples modules intégrés qui permettent aux ingénieurs de générer dynamiquement n’importe quel type de système structurel offshore en utilisant des modèles ou des outils de modélisation en structure libre. Le modèle peut alors être soumis à des charges environnementales telles que les vagues ou les salissures, et il est possible de l’examiner selon divers scénarios avec des hypothèses, dont les effets de la fatigue, de l’effondrement, de l’impact avec un navire, du transport et de l’installation. Afin de tenir compte des diverses conditions de sol rencontrées dans l’exploration en eaux profondes et en eaux peu profondes, SACS offre également une solution complète pour la conception de systèmes de fondations avancés.

En-dehors de l’Amérique du Nord, les produits SACS sont supportés à travers des distributeurs partenaires spécialisés. Bentley se réjouit à l’idée de poursuivre les relations stratégiques avec ces partenaires.

Source: Bentley Systems, Incorporated

 

AEG Power Solutions fait l'acquisition d'OpciónDos

Avec l'acquisition d'OpciónDos, AEG Power Solutions renforce sa position dans le domaine de l'ingénierie des solutions photovoltaïques.

Fondée en 2005, la société OpciónDos, implantée à Madrid, s'est spécialisée dans l'intégration des technologies photovoltaïques à l'environnement intégré. Son savoir-faire et sa capacité d'ingénierie ont fait d'elle une société spécialisée dans l'installation de toits complexes au sein d'environnements industriels et commerciaux.

En Espagne, la société possède plusieurs références prestigieuses, dont Ikea à La Corogne et "La Vaguada", un centre commercial historique situé à Madrid, pour lequel la société a reçu le Prix "Meilleure installation photovoltaïque" de la province de Madrid en 2008.

Commentant cette acquisition, Enrique de la Cruz, a déclaré: «Alors que nous connaissons une croissance rapide sur le marché des solutions solaires, il est fondamental que nous renforcions également notre équipe. OpciónDos nous apporte leur savoir-faire en matière d'intégration de technologies photovoltaïques haut-de-gamme. Cette société possède une équipe qualifiée qui apporte une réelle valeur à notre entreprise. OpciónDos nous ouvre également un segment de marché stratégique - les solutions photovoltaïques intégrées, que nous avions commencé à développer aux Etats-Unis, mais pas encore en Europe. Ceci est source de synergies avec notre portefeuille de produits d'onduleurs solaires et de systèmes de surveillance et de contrôle destinés aux applications industrielles et commerciales haut-de-gamme.»

Gregory Lukens et Luis M. García, les directeurs généraux et fondateurs d'OpciónDos, commentent: «Le fait de rejoindre AEG Power Solutions offre à OpciónDos l'opportunité immense de mettre en application, désormais à l'échelle internationale, son expertise acquise sur le marché espagnol. AEG Power Solutions est, pour nous, le partenaire idéal en ce sens qu'il nous permet de développer nos stratégies de croissance sur tous les marchés sur lesquels AEG Power Solution est présente.»

Lors du processus d'acquisition, Eclareon a servi de conseiller financier et stratégique à AEG Power Solutions. Comme David Pérez, partenaire d'Eclareon, fait remarquer: «L'industrie du photovoltaïque se consolide. Cette transaction confirme que l'acquisition d'acteurs utiles tombe à point nommé. Notre spécialisation dans le marché de l'énergie renouvelable nous confère une position privilégiée nous permettant de conseiller nos clients avec succès dans le cadre de transactions comme celle-ci.»

OpciónDos fonctionnera en tant qu'unité dédiée au sein de l'unité d'activité stratégique (SBU) solaire d'AEG Power Solutions.

Source: AEG Power Solutions

 

BAA signe un contrat d’infogérance avec Capgemini

L’opérateur aéroportuaire britannique BAA confie la gestion de son système d’information à un consortium dirigé par Capgemini UK plc, filiale du groupe Capgemini, un des leaders mondiaux du conseil, des services informatiques et de l’infogérance. Ce contrat d’un montant d’environ 150 millions $ a été signé pour une durée de 5 ans. BAA entend ainsi améliorer le niveau de satisfaction de tous les acteurs de l’aéroport d’Heathrow ainsi que dans les cinq autres aéroports1 que la société exploite au Royaume-Uni (passagers, personnel, compagnies aériennes et commerçants). Ce consortium, constitué et piloté par Capgemini, comprend SITA, Atkins, Computacenter et Amor Group.

Capgemini sera le mandataire du consortium, le maître d’œuvre et l’intégrateur de systèmes. SITA (Société Internationale de Télécommunication Aéronautique) fournira les services de communication (télécommunications et radio); Atkins apportera son expertise dans la gestion de projets complexes; Computacenter assurera la prise en charge d’une partie des ordinateurs et des serveurs; enfin, Amor Group gérera les applications spécialisées.

Capgemini prendra en charge l’infogérance des principales applications et infrastructures du système d’information de BAA ainsi que la conduite d’un certain nombre de projets informatiques, le tout au service d’environ 10 000 utilisateurs. Ces services seront délivrés à partir du mois de mai, après une transition – déjà entamée – de trois mois avec le prestataire actuel. BAA restera responsable de la stratégie IT, s’assurera de la qualité des services fournis et jouera un rôle d’interface. Par ailleurs, le contrat prévoit que près de 200 salariés de BAA pourront être transférés au sein de Capgemini ou de ses partenaires dans le cadre de la réglementation TUPE (Transfer of Undertakings, Protection of Employment).

Capgemini a pour objectif de simplifier le système d’information de BAA et d’améliorer la qualité de service tout en réduisant ses coûts. En étroite collaboration avec les équipes informatiques et commerciales de BAA, Capgemini fournira, par ailleurs, de nouveaux services notamment à destination des compagnies aériennes et des commerçants pour optimiser le confort des passagers.

Disposer d’une meilleure qualité de suivi en temps réel permettra à BAA de mieux renseigner les passagers sur leurs vols, d’optimiser la rotation des avions et la gestion des incidents et d’améliorer encore la planification des vols.

«En externalisant la gestion de notre système d’information, nous allons pouvoir nous concentrer pleinement sur notre cœur de métier, à savoir assurer le bon fonctionnement des aéroports, tout en réduisant nos coûts. Notre objectif est d’être plus résistant et de disposer d’un système d’information efficace, qui nous permettra de fournir à nos passagers et clients une information pertinente en temps réel. Capgemini jouera un rôle décisif en nous accompagnant dans ce projet», mentionne Philip Langsdale, directeur des systèmes d’information de BAA.

Source: Capgemini UK plc

1 Les six aéroports britanniques exploités par BAA sont ceux de Heathrow, Stansted, Southampton, Aberdeen, Glasgow et Edinburgh.

 

SNC-Lavalin obtient un contrat de pôle de projets sur plusieurs années

SNC-Lavalin annonçait récemment qu'elle a conclu avec BHP Billiton un contrat de pôle pluriannuel pour l'exécution de projets de potasse dont la conception et la construction seront réalisées principalement en Saskatchewan. SNC-Lavalin a été choisie en régime de concurrence, processus auquel ont participé d'autres entreprises mondiales d'ingénierie et de construction de premier plan. Le pôle concerne l'établissement d'un centre d'exécution de projets dans lequel SNC-Lavalin, en partenariat avec BHP Billiton, appliquera des normes spécifiques et optimisera l'efficacité d'exécution de projets à diverses étapes de leur réalisation.

SNC-Lavalin a notamment pour mandat de gérer le programme du pôle et de mener des études de faisabilité depuis les bureaux de ce pôle. Ce mandat englobe également l'ingénierie, l'approvisionnement et la gestion de la construction (IAGC) pour les projets qui seront approuvés par BHP Billiton après les phases d'étude. Ce peut être tout projet qui sera élaboré par le Groupe des secteurs clients en diamants et produits spéciaux de BHP Billiton.

En premier lieu, SNC-Lavalin terminera la phase de définition (habituellement appelée étude de faisabilité) pour la Phase 1 de Jansen près de Lanigan, en Saskatchewan, dont l'objectif de production est de 2 millions t/an. L'exécution des travaux d'IAGC devrait suivre en 2012, une fois que BHP Billiton aura reçu les permis externes nécessaires et autorisé la mise en œuvre. L'ensemble du projet de Jansen est conçu pour atteindre une production d'environ 8 millions t/an de potasse et la mise en valeur devrait se dérouler en trois phases. Au nombre des autres projets d'infrastructures et de travaux connexes se trouve l'établissement d'installations portuaires sur la côte ouest des États-Unis.

«Nous nous réjouissons que BHP Billiton nous ait choisis comme partenaires pour contribuer à la croissance de sa division Diamants et produits spéciaux et, notamment, à l'élaboration de ses projets de potasse», a déclaré Feroz Ashraf, vice-président directeur, Groupe SNC-Lavalin inc. «Nous avons collaboré à des projets à l'étranger avec BHP Billiton au cours des 25 dernières années, et nous avons établi conjointement de bons programmes au chapitre des communautés et du développement durable; nous avons là une excellente occasion de réaliser les mêmes choses en Saskatchewan et dans d'autres régions au Canada.»

«Nous célébrons cette année le 100e anniversaire de SNC-Lavalin et nous sommes extrêmement fiers de souligner ce jalon important par un tel contrat d'envergure en Saskatchewan. Ce contrat atteste encore une fois notre savoir-faire mondial dans le domaine de la potasse, ainsi que nos racines profondes au Canada et notre présence bien établie en Saskatchewan», a ajouté Feroz Ashraf.

SNC-Lavalin est heureuse d'apporter son appui à BHP Billiton pour ses projets de mise en valeur du contrat de pôle de potasse et d'autres projets prospectifs.

Source: Groupe SNC-Lavalin Inc.

 

ADF annonce de nouvelles commandes au World Trade Center de New York

Groupe ADF annonçait récemment l’octroi de mandats additionnels dans le cadre des contrats qu’elle réalise actuellement au World Trade Center à New York aux États-Unis. La valeur totale de ces nouvelles commandes est évaluée à 23 millions $.

Ces mandats prévoient les travaux de conception et d’ingénierie des connexions, la fabrication et la livraison au chantier pour des composantes assemblées lourdes en acier additionnelles, destinées aux projets exécutés par ADF à New York.

Jean Paschini, président du conseil et chef de la direction, ajoute «ces nouvelles commandes sont une autre marque de la confiance de nos clients envers l’expertise reconnue d’ADF dans le domaine de la fabrication de charpentes et composantes métalliques de haute ingénierie, et une reconnaissance des relations d’affaires de longue date que nous avons développées avec eux.»

Source: Groupe ADF inc.

 

Fayolle Canada et Magil Construction inaugurent leur siège social à Montréal

Fayolle Canada inc. et Magil Construction corp. inauguraient récemment leur nouveau siège social situé dans l’arrondissement d’Ahuntsic-Cartierville à Montréal.

Depuis son arrivée au pays en 2006, Fayolle Canada a fait l’acquisition de différentes sociétés au fort potentiel de croissance, s’assurant ainsi d’un développement dynamique. C’est dans cette optique que Fayolle Canada a acquis, en 2009, Magil Construction, une entreprise montréalaise fondée en 1953, qui occupe aujourd’hui une place importante dans l’industrie de la construction québécoise.

L’année dernière, Fayolle Canada a poursuivi son objectif de croissance en faisant l’acquisition de trois entreprises : Task Management Construction, une entreprise générale de la Colombie-Britannique, Excavations Payette, une entreprise spécialisée en travaux d’excavation et de génie civil à Montréal et McKay Cocker Construction, une entreprise générale de l’Ontario, qui a développé une expertise dans la construction industrielle, commerciale et institutionnelle. Fayolle Canada a également acquis, en 2008, les actifs du Groupe SCV, une entreprise de Victoriaville spécialisée en mécanique du bâtiment. «Ces acquisitions visaient avant tout à profiter du savoir-faire unique développé ici, en vue d’en faire bénéficier notre vaste réseau de contacts sur la scène internationale», ajoute monsieur Bruno Fayolle, président de Fayolle Canada.

Source: Fayolle Canada

 

Dessau fait l’acquisition de Merlex Engineering

Dessau inc., l’une des plus importantes firmes d’ingénierie-construction au Canada, poursuit son expansion en Ontario en acquérant Merlex Engineering Ltd. de North Bay en Ontario.

Fondée en 1982, Merlex Engineering Ltd. est une société d’ingénierie spécialisée en géotechnique et géoenvironnement ainsi qu’en inspection de travaux et de contrôle qualité. Elle possède une expérience marquée dans les études et analyse des conditions de sols et des eaux souterraines. Merlex excelle également dans le domaine des revues diligentes environnementales. L’entreprise compte une vingtaine d’employés.

«Dessau en est à sa troisième acquisition en Ontario en quelques mois. Merlex nous permet de consolider notre présence dans le nord de la province en plus d’élargir notre offre de service. Cette dernière acquisition arrive tout juste après celle, en février dernier, de HTES à Calgary et s’inscrit dans une perspective de développement que nous comptons bien poursuivre autant au Canada que sur la scène internationale», affirmait Jean-Pierre Sauriol, président et chef de la direction de Dessau.

«Nous sommes fiers de nous joindre à Dessau, l’un des leaders de l’ingénierie-construction au pays. Nous pourrons donc offrir une gamme de services élargie à notre clientèle. Cette union ouvre également plusieurs possibilités et défis pour nos employés, tant ici qu’ailleurs au pays», a ajouté Michael Merleau, président de Merlex.

Merlex sera intégrée à LVM, la plus importante filiale de Dessau qui œuvre dans le domaine de la géotechnique, l’ingénierie des matériaux et l’environnement, totalisant 1400 employés. En Ontario, Dessau et LVM comptent maintenant plus de 200 employés répartis dans 10 bureaux d’affaires.

Source: Dessau inc.

 

IST obtient deux contrats d’une valeur totale de 46 millions $

Groupe Aecon inc. annonçait récemment que sa filiale en propriété exclusive, Innovative Steam Technologies (IST), a obtenu deux contrats à l’étranger d’une valeur totale de 46 millions $ en vue de fournir son générateur de vapeur à cycle ouvert (GVCO) et sa technologie de récupération assistée des hydrocarbures (RAH).

Dans le cadre du premier contrat, IST se chargera de la conception et de la livraison de 12 unités pour Wood Group GTS dans le cadre du projet de la centrale à cycle mixte de 800 MW de la société Dorad Energy située près d’Ashkelon, en Israël. À ce jour, il s’agit pour IST de son plus important projet de conception et de livraison de sa technologie. La centrale située en Israël devrait être la plus grosse centrale électrique privée du pays, représentant près de 8% de la capacité totale installée de production électrique du pays.

Les unités fournies par IST seront utilisées en cycle mixte pour récupérer les rejets thermiques des nouvelles turbines à gaz et pour fournir de la vapeur surchauffée à deux turbogénératrices à vapeur. Il s’agit du deuxième projet d’IST en Israël; actuellement, deux unités sont en activité à moins de 2 km du site prévu pour ce projet. Les unités devraient être livrées au plus tard vers la fin de 2011 et le début de 2012.

Dans le cadre deuxième contrat, IST se chargera de la conception et de la livraison d’un GVCO pour une application de RAH, installation qui sera située au lac Maracaibo, au Venezuela. L’unité, qui a été acquise par Premier Energy Service, sera détenue et exploitée par Petróleos de Venezuela South America (PDVSA). Il s’agit du quatrième contrat de RAH exécuté par IST pour la société PDVSA. L’unité devrait être livrée au printemps 2011.

À ce jour, IST a vendu 174 unités dans 19 pays.

«Notre technologie nous a apporté une renommée internationale sur les marchés de l’énergie et du pétrole lourd», a déclaré Bob Dautovich, président, Innovative Steam Technologies. «Nous sommes certains que les solutions uniques que nous proposons à nos clients pour les aider à réduire leur empreinte carbone continuera d’augmenter le nombre de nos clients à l’échelle internationale.»
Innovative Steam Technologies, filiale en propriété exclusive de Groupe Aecon inc., est le chef de file mondial dans la conception et la fabrication de générateurs de vapeur à cycle ouvert.

Source: Groupe Aecon inc.

 

Holcim Canada prête à livrer du ciment portland au calcaire

Une nouvelle classe de ciment, dite «ciment portland au calcaire» (CPC), est appelée à devenir un produit de grande consommation en Ontario et au Québec. Le ministère des Affaires municipales et du Logement de l’Ontario a en effet annoncé l’inclusion du CPC dans le Code du bâtiment de l’Ontario récemment, et la Régie du bâtiment du Québec l’a approuvé comme solution de rechange au ciment à usage général (GU). Les cimenteries de Holcim (Canada) inc. à Mississauga, en Ontario, et à Joliette, au Québec, produisent déjà du CPC et en ont fourni pour des essais auprès des clients menés par des fournisseurs de béton prêt à l’emploi et des fabricants de produits en béton dans l’une et l’autre province.

Le CPC offre de grands avantages sur les plans de la construction durable et de la protection de l’environnement. Sa fabrication produit considérablement moins de gaz à effet de serre, entraînant notamment une baisse d’autant que 10% des émissions de CO2. Ces réductions tiennent à la substitution de calcaire, dans une proportion pouvant atteindre 15%, au clinker entrant normalement dans la composition de ciment portland. Le CPC présente en outre une résistance comparable à celle du ciment de type GU et peut comporter une quantité d’ajouts cimentaires équivalente à celle de ce ciment.

La production de CPC par Holcim Canada pourrait engendrer une baisse allant jusqu’à 130 000 t de ses émissions de CO2, diminution comparable à celle qu’entraînerait le retrait de 25 000 automobiles de la circulation ou la plantation de 3 300 000 arbres, et réduire aussi sa consommation de matériaux vierges.

Source: Holcim (Canada) inc.

Industry News

 

SMS Equipment Expands Operations in British Columbia

The new branch location, which opened early 2011, is located in the Industrial Park, the heart of Chetwynd, British Columbia. The 700 m2 building was renovated to suit the needs of the heavy equipment industry. The building sits on a 1.4 ha lot allowing for further expansion. The expansion also included the addition of 6 full time employees, for a total of 9, to support the mining, construction, forestry, and utility industries in the region. “Our large secure lot will provide the necessary space for further growth and expansion as the region continues to grow and requires further support” says Gary Kesslar, the operations manager.

The new branch will continue to support the Chetwynd and Tumbler Ridge regions; however, the added capacity will allow SMS Equipment to support the needs within a fast growing Mining industry where a large Komatsu equipment fleet already exists. “We are currently looking for an additional 15 local service technicians to support our customers” said Chris Hort, general manager of the region.

Source: SMS Equipment Inc.

 

Manitowoc names Western Pacific Crane and Equipment as new dealer

Manitowoc Cranes announced recently that Western Pacific Crane and Equipment has been named the new exclusive distributor of Manitowoc, Grove and National Crane in western North America and the South Pacific.

Western Pacific Crane and Equipment will represent the full line of Manitowoc Cranes including: Manitowoc lattice boom cranes, Grove mobile telescopic cranes, (rough-terrain, truck, all-terrain, and industrial) and the National Crane boom truck lines.

The Potain tower crane line will continue to be marketed and sold by Coast Crane Company, which recently became a wholly owned subsidiary of Essex Rental Corp.
Manitowoc’s new dealer had been previously announced with the name of Pacific Coast Cranes & Equipment. That name was since changed to avoid similarities and confusion with the name of Manitowoc’s previous dealer.

Western Pacific Crane and Equipment, a newly formed affiliate of the Lanco Group of Companies, will sell, rent, service and provide product support on all Manitowoc Crane products in the states of California, Oregon, Washington, Alaska and Hawaii, as well as western Canada, Guam and the Marshall Islands.

Source: Manitowoc Cranes

 

Chilliwack Hosts the Pacific Construction Equipment Show

The producers of the The Pacific Construction Equipment Show are excited to announce the show is making the trek to Chilliwack, British Columbia, June 3-4, 2011!
The long-running Heavy Construction Show has a new venue and a new name… the Pacific Construction Equipment Show.  This event is well-known to exhibitors for the great success it has enjoyed in the past in hosting static exhibits in combination with live pit shows. 

The Pacific Construction Equipment Show will serve as a major platform for meeting the rapidly growing requirements of the industry with the continued implementation of major residential, commercial and industrial projects throughout the region due to increased infrastructure spending.
Evolving to better reflect the industry and location, the show now has the added convenience to exhibitors of having the Indoor and Outdoor Exhibits in close proximity to one another at the new venue, the Chilliwack Heritage Park.

Exhibit space is selling quickly as this will surely be Western Canada’s most comprehensive event for the heavy construction industry and offers the best of both worlds… a vast indoor trade show full of the latest products, services and heavy iron… PLUS the opportunity to see these machines live and in action in the on-site DEMO ZONE!

The DEMO ZONE will provide a platform for suppliers, manufacturers and distributors to showcase how their heavy equipment works. It will enable users to familiarize themselves with the advanced features and amazing capabilities of the different brands of heavy construction equipment available to the industry today.

Source: Master Promotions

 

GE Canada Chooses Ontario to Build Smart Grid Innovation Center

Ontario’s power grid is about to become smarter, more efficient and more reliable.

Through a partnership with the Ontario government, GE Canada is establishing the GE Grid IQ™ Innovation Centre in Markham. The new center will develop and manufacture smart grid products and services to help Ontario’s power grid: detect outages and automatically reroute power to downed areas, manage the shutdown of downed power lines to increase safety and reduce fire hazards, and keep critical organizations running if there is a power disruption.

Over time, smart grid technologies will provide Ontario families with the ability to control their power usage from the comfort of their home, office, cottage, or any place that has an internet connection.
This new global center of excellence will develop and manufacture smart grid products and services for Ontario – and the world. It will ensure Ontario’s ability to compete on a global scale by providing the province with cutting edge smart grid technology. This is an important part of the province’s five-year Open Ontario plan to create new job opportunities and promote economic growth in the province’s clean energy economy.

Over the next four years, GE expects to spend $18.5 million in R&D-related activities, developing its products and services.

Ontario is providing $7.9 million towards the project, and GE is investing $40 million. The center will also include a smart grid demonstration center and lab facility which will be used to showcase their products and services to customers.

GE is a recognized leader in the development of innovative clean energy technologies and products and employs more than 5,000 people across Ontario.

In September 2009, GE Canada and the Ontario government signed a Memorandum of Understanding to support substantial long-term investments.

GE’s primary customers for the products developed are utilities. They currently are working with Hydro One on a project in Owen Sound.

Source: GE Canada
Ontario Ministry of Economic Development and Trade

 

Concrete Pavement Lasts Longer, Saves Municipal Taxpayers Money

A  new independent study released recently by the Cement Association of Canada (CAC) and the Ready Mixed Concrete Association of Ontario (RMCAO) for the first time provides municipalities with the reference information they need to effectively compare the costs of concrete and asphalt pavements of equivalent design over their respective lifecycles. Intended as a resource for municipal engineers and roadway consulting engineers, the report, Methodology for the Development of Equivalent Pavement Design Matrix for Municipal Roadways, addresses the new reality of increased focus on both long and short-term cost efficiencies and establishes the lifecycle cost advantage of concrete pavement. It was commissioned by the two associations and prepared by the international consulting firm Applied Research Associates, Inc. (ARA).

The study provides the details behind the development of a comprehensive matrix of equivalent concrete and asphalt pavement designs for various traffic levels and subgrade strengths. It also identifies the anticipated maintenance required on the pavement structures over a 50 year period and the corresponding lifecycle cost.

The pavement designs presented in the study were developed using the Mechanistic Empirical Pavement Design Guide (MEPDG) software, a robust design procedure that takes detail traffic data, environmental data and material properties of the concrete, asphalt and base / subbase materials to evaluate the performance of identified asphalt and concrete structures over a 25 year design life.

Methodology for the Development of Equivalent Pavement Design Matrix for Municipal Roadways is available on the websites of both associations, at www.cement.ca and www.rmcao.org.

Source: Ready Mixed Concrete Association of Ontario
The Cement Association of Canada

 

Manitou and Gehl combine forces to “strengthen the foundation”

Manitou North America and Gehl Company are pleased to announce their new combined organization, Manitou Americas. After unifying the sales and marketing team last September, and progressing on processes and systems since then, both entities have legally merged at the end of March. The newly-created Manitou Americas will support Gehl, Manitou, Mustang and EDGE brands and their respective dealer networks with state-of-the-art R&D and manufacturing facilities in Wisconsin, South Dakota and Texas.

Source: Manitou Americas

 

AEG Power Solutions Acquires OpciónDos

AEG Power Solutions, wholly-owned by 3W Power Holdings S.A. strengthens its position in the engineering of photovoltaic solutions with the acquisition of OpciónDos.

Founded in 2005, Madrid-based OpciónDos has developed an expertise in integrating photovoltaic technologies into the built-in environment. Their know-how and engineering capacity have made them a specialist of complex rooftops installations in industrial and commercial environments.
In Spain they have several prestigious references which include Ikea in La Coruña and “La Vaguada”, a landmark shopping center in Madrid for which the company was awarded the “Best PV Installation” of the Province of Madrid in 2008.

Commenting on the acquisition, Enrique de la Cruz, said: “As we are growing rapidly on the solar market, it’s essential for AEG Power Solutions to also strengthen our team. OpciónDos brings us their know-how in integrating high-end photovoltaic technologies. It’s a skilled team whose addition is really valuable for our business. OpciónDos also opens for us a strategic market segment we had started to develop in the US but not yet in Europe: built-in Photovoltaic solutions. This also creates synergies with our product portfolio of solar inverters and monitoring and supervision systems in high-end industrial and commercial applications.”

Managing Directors and Founders Gregory Lukens and Luis M. García of OpciónDos comment: “Joining AEG Power Solutions is a tremendous opportunity for OpciónDos to apply its expertise acquired in the Spanish market to now an international level. AEG Power Solutions is the perfect partner for us, allowing us to develop our growth strategies to as many markets as AEG Power Solution is present”

In the acquisition process, Eclareon has acted as strategic and financial advisor to AEG Power Solutions. As David Pérez, partner of Eclareon, remarks “The PV industry is consolidating. This transaction confirms the good moment to acquire valuable players. Our specialization in the renewables market puts us in a privileged position to successfully advice our clients in transactions like this”

OpciónDos will be a dedicated unit within the Solar SBU (Strategic Business Unit) of AEG Power Solutions.

Source: AEG Power Solutions

 

SNC-Lavalin Awarded Multi-Year Project Hub Contract

SNC-Lavalin has signed a multi-year Hub contract with BHP Billiton for the execution of potash projects to be developed and built mainly in Saskatchewan. SNC-Lavalin was selected through a competitive process involving other Tier 1 global engineering and construction companies. The Hub involves the establishment of a project execution center where SNC-Lavalin, in partnership with BHP Billiton, will apply uniform standards and leverage efficiencies in the execution of projects in various stages of development.

SNC-Lavalin’s mandate includes management of the Hub program and the execution of feasibility studies in the Hub office. It also includes the engineering, procurement and construction management (EPCM) for the projects once they are approved by BHP Billiton following the study phases. The projects may include any project to be developed in BHP Billiton’s Diamonds and Specialty Products Customer Sector Group.

Initially, SNC-Lavalin will complete the Definition Phase (typically known as a feasibility study) for Jansen Phase 1, located near Lanigan, Saskatchewan, for a production capacity of 2 million t/y.

EPCM execution is expected to follow in 2012, once BHP Billiton receives the necessary external permits and approves the implementation phase. The full Jansen project is being designed to produce approximately 8 million t/y of potash, and development is expected to occur in three phases. Other infrastructure and related projects include the development of port facilities on the west coast of the U.S.

SNC-Lavalin looks forward to assisting BHP Billiton in its potash and other prospective Hub project development plans.

Source: SNC-Lavalin Group Inc.

 

BBA, Winner at the Grands Prix du génie-conseil québécois

The 9th edition of the Leonard gala evening was held recently at the Montreal Science Centre.  Again this year, BBA stood out by being awarded a 'Leonard' prize in the Telecommunications and New Technologies category for its project related to the Implementation of North American National Centres for the Control and Management of Electrical Power carried out on behalf of Brookfield Renewable Power Inc.

This project consisted of implementing two National Control Centres comprising 150 electric power plants, more than 350 alternator groups and as many regulation works (dams, sluice gates, control valves) in five American states and three Canadian provinces while also standardizing their operating practices.

Steeve Fiset, President and CEO of BBA declared: "We are very pleased to have received this award for the delivery of a highly complex and strategic project.  At BBA, continuous innovation and contributing added value to the projects of our clients is at the heart of our daily activities.  This prize recognizes the work of an outstanding team who worked intensely with our long standing partner, Brookfield Renewable Power, to the success of this project."

During the evening, 11 Leonard prizes were awarded to principal contractors and consulting-engineering firms. Overall, 38 projects reflecting the expertise and know-how of Quebec engineering were presented in various categories.

BBA is a Canadian consulting-engineering firm employing more than 600 employees.  It provides engineering services supported by leading edge expertise specifically in the Energy, Mining and Metallurgy as well as in Petrochemical fields.  BBA stands out in the engineering environment by its unique delivery of integrated services combining technical operation expertise and commissioning.  The Company's head office is located at Mont-Saint-Hilaire, near Montreal and operates offices in Montreal, Vancouver and Labrador City.

Source: BBA

 

ADF Group Announces New Orders at the World Trade Center, in New York

ADF Group Inc. announced recently it was awarded additional work in the scope of the contracts it is currently carrying out at the World Trade Center in New York, U.S.A. The total value of the combined orders is estimated at $23 million.

These new mandates include the design and engineering of connections, fabrication and delivery to site of additional heavy steel built-up components, for the different projects being carried out by ADF in New York.

Jean Paschini, Chairman of the Board and CEO, adds "These new orders are another indication of our clients' confidence in ADF's expertise in the fabrication of highly engineered steel structures and components, and acknowledges the long-standing relationship we have developped with them".

Source: Groupe ADF inc.

 

IST awarded two contracts totalling $46 million

Aecon Group Inc. announced recently that its wholly owned subsidiary Innovative Steam Technologies (IST), has been awarded two international contracts totalling $46 million to supply its Once Through Steam Generators (OTSG), and its Enhanced Oil Recovery (EOR) technology.

In the first contract, IST will design and supply 12 units for Wood Group GTS as part of the Dorad Energy 800 MW Combined Cycle Plant located near Ashkelon, Israel. This is the largest single design and supply project to date for IST. The power plant in Israel is expected to be the country's largest privately owned power plant.

The IST units will be used in combined cycle to recover waste heat from new gas turbines and supply superheated steam to two steam turbine generators. This is the second project for IST in Israel; there are currently two units in operation less than a kilometre from the planned site. The units are scheduled for delivery between late 2011 and early 2012.

In the second contract, IST will design and supply an OTSG for an EOR application that will be located in Lake Maracaibo, Venezuela. The unit has been purchased by Premier Energy Service and will be owned and operated by Petróleos de Venezuela South America (PDVSA). This is IST's fourth EOR contract for PDVSA. The unit is scheduled for delivery in the spring of 2011.

To date, IST has sold 174 units in 19 countries worldwide.

"Our technology has brought us international recognition in the energy and heavy oil markets," said Bob Dautovich, President, Innovative Steam Technologies.  "We are sure our unique approach to helping clients reduce their carbon footprint will continue to expand our list of international customers."
Innovative Steam Technologies is a world leader in the design and fabrication of Once-Through Steam Generators and is a wholly owned subsidiary of Aecon Group Inc.

Source: Aecon Group Inc.

 

Heathrow’s Owner BAA Outsources IT to Capgemin

Leading airport company BAA is outsourcing the delivery of its IT services to a consortium led by Capgemini UK plc in a five-year contract valued at approximately £100 million (approx €120 million). BAA says that the move will be key to improving the airport experience for all its stakeholders, including passengers, staff, airlines and retailers, at Heathrow and the company’s other five UK airports. The consortium, assembled and led by Capgemini (Paris:CAP) as prime contractor, includes SITA, Atkins, Computacenter and Amor Group. Capgemini UK plc is part of the Capgemini Group, one of the world’s foremost providers of consulting, technology and outsourcing services.

Capgemini will be responsible for the delivery of BAA’s core IT services on a day-to-day basis, including applications, infrastructure and projects, for some 10,000 users. The service will cover BAA’s six UK airports and will start in May after a two-month transition. BAA will retain responsibility for IT strategy, stakeholder management and ensuring the quality of IT services in collaboration with Capgemini. Some 200 staff will be eligible to transfer to Capgemini and its partners under TUPE conditions.

Capgemini intends to simplify BAA’s IT portfolio and drive down IT costs while improving service levels. Working closely with BAA’s IT and commercial teams, Capgemini also plans to improve IT services and deliver new solutions to stakeholders including airlines and retailers to help transform the passenger experience. Improved real-time information will help BAA keep passengers and airlines better informed about their flights, allowing for quicker turnaround of planes and better recovery from problems as they arise. As well as real-time tracking of aircraft and passengers, it will also allow for better future planning and more detailed information of flights and passengers on them.

Source: Capgemini UK plc

 

Dessau Acquires Merlex Engineering

Dessau Inc., one of Canada's largest engineering-construction firms, has just announced the acquisition of Merlex Engineering Ltd., of North Bay, Ontario, that specializes in geotechnical and geo-environmental engineering, construction inspection and quality control.

"We are very pleased to announce this acquisition, our third in Ontario in the last few months. Merlex strengthens our presence in the northern region of the province and their expertise enhances our service offering. With the acquisition of HTES in Calgary last February and now this one, Dessau intends to continue expanding its reach across Canada and abroad," states Jean-Pierre Sauriol, president and CEO at Dessau.

"We are excited to join Dessau, one of the country's leading engineering-construction firms, as it will give our clients access to a wider range of services. It will also open interesting opportunities and challenges here and abroad for our employees," adds Mr. Michael Merleau, President of Merlex.
The firm will become part of LVM, Dessau's largest subsidiary, which employs over 1,400 people and provides geotechnical, materials and environmental engineering services. In Ontario, Dessau and LVM have a combined total of more than 200 employees working in 10 locations.

Established in 1982, Merlex Engineering Ltd. specializes in geotechnical and geo-environmental engineering, construction inspection and quality control. The firm has extensive experience in soil and groundwater investigation and analysis. The company also excels in environmental due diligence studies. Merlex has 20 employees.

Source: Dessau inc.

 

Holcim Canada Ready to Deliver Portland Limestone Cement

A new class of cement called Portland-limestone cement (PLC) will become mainstream in Ontario and Quebec. The Ontario Ministry of Municipal Affairs and Housing recently announced that PLC is referenced in the Ontario Building Code (OBC). In Quebec, the Régie du Bâtiment approved PLC as an 'alternative solution' to General Use (GU) cement. Holcim (Canada) Inc.'s cement plants in Mississauga, Ontario and Joliette, Quebec, manufacture PLC and have been supplying the materials for customer trials with ready-mix producers and concrete product manufacturers in both provinces.

PLC has strong environmental and sustainable construction benefits. Manufacturing PLC generates significantly lower greenhouse gas emissions and up to 10% fewer carbon dioxide emissions. These reductions are achieved as up to 15% of the clinker used to produce regular Portland cement is replaced by limestone. Additionally, PLC shows comparable strength performance and can carry similar amount of Supplementary Cementing Material (SCM) as GU.

The manufacture of PLC at Holcim Canada is expected to reduce CO2 emissions by 130,000 t, which is the equivalent to taking more than 25,000 cars off the road or planting 3,300,000 trees, as well as reducing the dependence on virgin materials.

"We are delighted that PLC is being referenced in the Ontario Building Code as this enables us to provide more sustainable construction solutions to our customer," said Paul Ostrander, President and Chief Executive Officer of Holcim Canada. "PLC produces a concrete as strong and durable as that made with regular General Use cement and manufacturing PLC generates significantly lower greenhouse gas emissions and up to 10% fewer CO2 emissions." Mr. Ostrander further added that the building material industry is currently pursuing the recognition of PLC in the LEED® building rating system.

Last year, the Ministry of Transportation of Ontario carried out two trials on existing Central Region contracts utilizing PLC. The first trial used PLC in a cast-in-place concrete barrier wall section, located on the westbound QEW between Brant St. and Burloak Drive in Burlington. Based on the favourable outcome, a second trial was performed in September 2010 using PLC in slipformed concrete pavement in Mississauga on an exit lane to Hurontario Street of Highway 401 eastbound. Both trials represented the first field applications of the new cement in structural and pavement applications by a public agency in Canada.

PLC is approved by the Canadian Standards Association (CSA A 3001 and A 23.1) and was referenced in the National Building Code of Canada on November 29, 2010. PLC was approved by Régie du Bâtiment du Québec on February 15, 2011, as an 'alternative solution' for GU cement, and on February 17, 2011, PLC was adopted into the Ontario Building Code.

Source: Holcim (Canada) Inc.


© InfraStructures - Tous droits réservés - All rights reserved