Partagez sur Facebook / Share on Facebook    

Nouvelles brèves


 

Des ouvrages en béton qui durent 100 ans? Ça se peut!
Polytechnique Montréal accueillait, les 24 et 25 juillet derniers, un colloque international sur les bétons renforcés de fibres (BRF) - De la conception à l’application structurale. Plus d’une centaine de chercheurs, d’ingénieurs et de scientifiques des quatre coins du monde ont participé à cet événement. En outre, ce colloque réunissait pour la première fois les deux principaux organismes qui établissent les standards de conception dans le domaine des structures en béton à l’échelle internationale, soit l’ACI, principalement nord-américaine, et l’européenne FIB.

«Montréal n’est pas seule à voir ses infrastructures se dégrader. C’est même un défi mondial. La plupart des grandes villes de la planète ont des ouvrages datant des années d’après-guerre qui doivent être réparées ou remplacées. Ce phénomène crée une effervescence dans le domaine de la recherche sur les bétons renforcés de fibres et nous sommes très heureux d’accueillir les experts les plus réputés », expliquaient le professeur Bruno Massicotte, organisateur du colloque, et le professeur Jean-Philippe Charron, coorganisateur du colloque et responsable du Groupe de recherche en génie des structures à Polytechnique Montréal.

Les bétons renforcés de fibres sont des matériaux d’avant-garde déjà utilisés couramment en Europe et leur utilisation est en forte croissance aux États-Unis, notamment pour la construction accélérée de ponts préfabriqués. Leur emploi est toutefois encore peu fréquent au Québec, où on ne compte que trois ponts pourvus d’une dalle en BRF. Par rapport aux bétons conventionnels, les BRF offrent une imperméabilité et une résistance bien supérieures à l’état de service qui procurent aux ouvrages 75 à 100 ans de vie utile avant qu’une réfection soit nécessaire. En prolongeant la durée de vie des infrastructures, les BRF permettent de réduire de façon importante les coûts d’entretien des ouvrages.

Polytechnique Montréal est d’ailleurs un leader canadien dans la recherche sur les super bétons, ajoute le professeur Massicotte : «Nous développons des procédés et des applications dans ce domaine depuis 20 ans. Nos travaux portent sur le matériau lui-même, sur les méthodes de calcul et les règles de conception, mais aussi sur la manière de construire. Nous développons, par exemple, des systèmes visant la préfabrication en usine d’éléments ensuite assemblés sur le site. Cette façon de faire pourrait permettre de réduire de façon significative la durée des chantiers et donc les impacts négatifs sur la population et les automobilistes.»

Le programme du colloque prévoyait plus de cinquante conférences scientifiques sur tous les enjeux relatifs aux BRF pour des applications structurales, allant de la conception à la construction d’ouvrages ainsi que pour des usages non conventionnels.

Source: Polytechnique Montréal

 

RM2J obtient un nouveau brevet pour son «Régulateur de Vitesse Intelligent»
RM2J a reçu en juin dernier, le certificat de brevet pour son «Régulateur de Vitesse Intelligent» pour les véhicules routiers.

Jean Poulin, président de RM2J, faisait l’annonce récemment de l’obtention d’un nouveau brevet auprès des autorités américaines, pour le régulateur de vitesse que l’entreprise s’affaire à développer depuis quelques années.

«L’obtention de ce brevet est une étape importante dans les démarches entreprises par RM2J pour la mise en marché de ce nouveau produit», disait monsieur Poulin.

Le régulateur de vitesse proposé, utilise la technologie et les informations du GPS pour localiser le véhicule. Par la suite, le régulateur contrôle l’accélération et la vitesse dans chacune des zones de vitesse affichées sur la route. Ce produit permettra d’augmenter la sécurité des passagers, de diminuer le risque de collision et de perte de contrôle en plus de réduire la consommation de carburant causée par les excès de vitesse.

«Nous avons déjà une forte demande pour ce produit car il contribuera évidemment à rendre nos routes encore plus sécuritaires», a mentionné Bernard Péloquin, vice-président ventes et marketing.

RM2J prévoit lancer ce nouveau produit au début de 2015 sous le nom de E-SMARTDRIVER.

L’entreprise située à Boucherville au Québec, est spécialisée dans le développement et la fabrication de produits innovants dont le module E-COPILOT et autres solutions visant l’économie de carburant et de réduction des émissions polluantes pour le domaine du transport routier lourd et mi-lourd.

Source: RM2J inc.

 

Des pompes Flygt pour la plus grande station d’épuration d’Europe?
Xylem a remporté le contrat pour la fourniture de pompes submersibles Flygt et d’équipement de surveillance et contrôle dans le cadre de la modernisation de la station de traitement Achères Seine Aval située en région parisienne, la plus grande station d’épuration d’Europe et la deuxième plus grande au monde.

Xylem fournira 94 pompes en tube de 40 à 300 kW, 32 pompes centrifuges de 6 à 275 kW, 15 pompes de brassage de 5 à 22 kW équipées d’hydroéjecteurs ainsi que les accessoires associés, qui assureront l’alimentation et la recirculation des eaux usées dans les bassins de la filière de traitement biologique.

La station d’épuration Achères Seine Aval traite environ 1,5 millions m3/j d’eau usée. Le Syndicat Interdépartemental pour l’Assainissement de l’Agglomération Parisienne (SIAAP), a lancé le projet d’extension des ouvrages de biofiltration existants et la construction d’une nouvelle filière de traitement membranaire afin de répondre aux exigences de la directive européenne cadre sur l’eau. Cela permettra de maintenir la qualité et l’équilibre écologique de la Seine mais également d’optimiser l’efficacité du traitement de la station. La modernisation de la filière eau de la station Achères Seine Aval a débuté en 2002 et se poursuivra jusqu’en 2021.

Soixante quatre nouvelles pompes à hélice Slimline Flygt seront utilisées. Ces pompes au profil compact permettent d’utiliser des tubes de diamètre inférieur à ceux utilisés pour des pompes conventionnelles, ce qui contribue à réduire l’encombrement des stations.

Xylem fournira également tous les tubes en fibre de verre renforcée par résine polyester, les modules anti-vortex, les élingues de levage, les systèmes de tension et de protection des câbles, ainsi que les relais de contrôle MAS 711 et Mini-CAS pour piloter et protéger chaque pompe.

«Nous travaillons avec Xylem depuis plusieurs dizaines d’années et connaissons donc leur expertise dans le domaine de l’eau, des eaux usées et la qualité de leurs technologies. Il était important pour nous de pouvoir proposer à notre client des équipements économes en énergie afin d’optimiser les coûts d’exploitation de la station. La majorité des pompes choisies intègre la technologie Flygt N qui évite le colmatage des pompes et offre des rendements élevés constants. Les moteurs à rendement Premium IE3 contribuent également à réduire la consommation d’énergie», déclarait Gaël Biron, directeur du projet pour le Groupement des Épurateurs OTV / Degrémont.

Les premières livraisons commenceront début mars 2015 et les travaux de modernisation se poursuivront jusqu’en juillet 2018.

Source: Xylem

 

Eurovia renforce sa présence dans l’Ouest canadien
Eurovia, filiale du groupe VINCI, acquiert la société Imperial Paving basée à Vancouver, en Colombie britannique.

Imperial Paving réalise des travaux de construction de routes pour les collectivités locales de la région du Grand Vancouver.

Avec cette acquisition et celle de la société BA Blacktop réalisée en 2009, Eurovia devrait générer en Colombie britannique, province canadienne en fort développement économique, un chiffre d’affaires annuel de l’ordre de 150 millions $, avec 7 postes d’enrobage et plus de 400 salariés.

Eurovia est l’un des leaders mondiaux de la construction et de l’entretien des infrastructures de transport et d’aménagement urbain. Sa stratégie vise à développer sa présence dans les zones géographiques à fort potentiel de croissance comme le Canada, où le Groupe VINCI réalisera un chiffre d’affaires annuel supérieur à 600 millions € (870 millions $).
Présent dans 16 pays, Eurovia emploie 41 000 salariés et a réalisé en 2013 un chiffre d’affaires de 8,6 milliards €.

Source: VINCI Group

 

Bouygues acquiert Plan Group
Bouygues Énergies & Services, filiale de Bouygues Construction, prend une participation majoritaire dans la société canadienne Plan Group, spécialiste du génie électrique et mécanique (conception, installation, maintenance et services associés, domotique et infrastructures de réseaux). Basée à Toronto, Ottawa, Montréal et Vancouver, Plan Group a réalisé en 2013 un chiffre d’affaires de 361 millions $ et emploie 1700 collaborateurs. Cette acquisition reste soumise à l’approbation des autorités locales de la concurrence.

Cette acquisition s’inscrit dans la stratégie internationale de Bouygues Construction et illustre la volonté du Groupe de se développer au Canada en se positionnant sur l’ensemble de la chaîne de valeur de la construction. Bouygues Energies & Services est en effet déjà présent en Colombie-Britannique à travers sa filiale Bouygues Energies & Services Canada, créée en 2008 pour assurer le facility management de deux projets en PPP à Surrey : le complexe hospitalier Jim Pattison Outpatient Care & Surgery Centre et le quartier général de la Gendarmerie Royale Canadienne – E Division. Depuis 2013, Bouygues Energies & Services assure également le facility management de l’aéroport international de Kelowna.

«Le Canada présente aujourd’hui des perspectives économiques porteuses à court et moyen termes. Au-delà du facility management et du génie électrique, nous souhaitons profiter de l’excellente implantation de Plan Group pour développer nos autres savoir-faire en matière de génie thermique et d’infrastructures de réseaux (lignes, postes, éclairage public, digital), centrales photovoltaïques et biomasse…», déclare Jean-Philippe Trin, président-directeur général de Bouygues Énergies & Services.
Bouygues Énergies & Services a proposé à Plan Group un projet qui crée les meilleures conditions de développement de ses activités, accompagné d’un engagement fort à l’égard des collaborateurs. À la clôture, Bouygues Énergies & Services fera l’acquisition de 85% des titres de Plan Group. L’équipe de management actuelle sera maintenue et reste actionnaire de l’entreprise à hauteur de 15%.

Source: Bouygues Construction

 

Omnibac unit ses opérations à Durabac!
Les Équipements Omnibac, fournisseur de conteneurs semi-enfouis multi-systèmes et bacs pour matières résiduelles, joint ses opérations à celles du Groupe Durabac, fabricant d’équipements environnementaux et producteur des contenants semi-enfouis «Urbin».

Grâce à cette collaboration, l’entreprise sera en mesure de vous fournir des équipements fabriqués au Québec, pour le climat québécois, à un prix concurrentiel et sans intermédiaire. Cette relation directe entre le fabricant et le collecteur permet d’offrir un service à la clientèle authentique et un support après-vente hors pair.

Durabac reste ainsi le choix par excellence pour les conteneurs semi-enfouis à cueillette par grue ou les conteneurs semi-enfouis à chargement avant.
Daniel Gingras, président-directeur général d’Équipements Omnibac inc. se joint aussi à l’équipe de Durabac où il sera en charge du développement stratégique pour le Québec. Patrick St-Germain sera le nouveau représentant des ventes pour le Québec.

Source: Équipements Omnibac inc.,
Les Contenants Durabac inc.

 

Holcim et Lafarge annoncent une proposition de désinvestissements dans le cadre de leur projet de fusion
Lafarge et Holcim ont franchi une nouvelle étape dans la réalisation de leur projet de fusion entre égaux, en vue de créer LafargeHolcim, un groupe à la pointe de l’innovation et à l’avant-garde de l’industrie des matériaux de construction.

Un comité de désinvestissements a été constitué par les deux sociétés pour préparer le processus de cession à la suite de l’annonce de leur projet de fusion, le 7 avril dernier. Ce comité a établi une liste d’actifs qui pourraient être désinvestis afin d’anticiper les demandes éventuelles des autorités de la concurrence.

La liste annoncée représente la majeure partie des actifs que les deux sociétés envisagent de désinvestir.

Les deux entreprises proposent les cessions suivantes :

  • En Autriche : la cimenterie de Lafarge à Mannersdorf.
  • En France : les actifs d’Holcim en France métropolitaine, à l’exception de la cimenterie d’Altkirch et des sites béton et granulats sur le marché du Haut-Rhin; les actifs de Lafarge à la Réunion, exceptée sa participation dans Ciments de Bourbon.
  • En Allemagne : les actifs de Lafarge.
  • En Hongrie : les actifs opérationnels d’Holcim.
  • En Roumanie : les actifs de Lafarge.
  • En Serbie : les actifs d’Holcim.
  • Au Royaume-Uni : les actifs de Lafarge Tarmac à l’exception possible d’une cimenterie.
  • Au Canada : les actifs d’Holcim.
  • À l’Île Maurice : les actifs d’Holcim.
  • Aux Philippines : les sociétés dans lesquelles Lafarge et Holcim ont des participations (Lafarge Republic Inc. - LRI, et Holcim Philippines Inc.) envisagent le regroupement de tout ou partie de leurs activités, à l’exception des usines de LRI à Bulacan, Norzagaray et Iligan qui pourraient être cédées.
  • Au Brésil : une notification sera prochainement déposée par Holcim et Lafarge auprès de la CADE, le régulateur brésilien, pour proposer la cession d’un ensemble significatif d’actifs de grande qualité.

Les deux sociétés continueront à évaluer les situations où des désinvestissements pourraient être nécessaires en fonction de l’appréciation des recouvrements géographiques ou de demandes des autorités de la concurrence.

Les désinvestissements proposés seront conditionnés à l’examen des autorités de régulation dans le cadre d’un dialogue continu, ainsi qu’à l’accord de nos co-actionnaires, lorsque nécessaire.

Le processus de cession se déroulera dans le respect des conditions d’information et de consultation en vigueur et dans le cadre d’un dialogue permanent avec les instances de représentation du personnel. Des discussions seront menées en parallèle avec les autorités de la concurrence et les acquéreurs potentiels. La finalisation du processus de désinvestissement sera conditionnée à la conclusion effective de l’opération de fusion entre Holcim et Lafarge.

Cette annonce intervient après la signature de l’accord de fusion, scellant officiellement les termes de l’opération annoncée le 7 avril. Le projet de fusion reste soumis aux consultations réglementaires et autres approbations d’usage.

Comme annoncé, ce projet devrait être finalisé au premier semestre 2015, avec pour objectif de créer un groupe bénéficiant du portefeuille le plus équilibré et diversifié du secteur, présent dans 90 pays et disposant d’un fort potentiel de création de valeur pour toutes ses parties prenantes.

Sources: Holcim, Lafarge

 

La GTAA renouvelle le contrat d’exploitation et d’entretien de SNC-Lavalin
SNC-Lavalin annonçait récemment que l’Autorité aéroportuaire du Grand Toronto (GTAA) a renouvelé pour cinq autres années le contrat octroyé à la Société pour l’exploitation et l’entretien de la centrale électrique de cogénération, et pourrait le prolonger de deux ans. SNC-Lavalin exploitait la centrale depuis qu’elle en avait mené à bien la conception et la construction en 2005.

Cette centrale écoénergétique produit 117 MW d’électricité et 11 500 t de réfrigération nominales pour desservir l’Aéroport international Pearson de Toronto. Construite à la suite de la panne qui s’est produite en 2003 dans l’est de l’Amérique du Nord, elle peut redémarrer à froid et permettre au plus grand aéroport au Canada de fonctionner indépendamment du réseau électrique de la région.

Sur la scène internationale, la centrale a été classée parmi les six meilleures centrales au gaz en exploitation dans le monde par la revue Power Magazine. Elle s’est vu décerner le titre de centrale de l’année par IST et a remporté le Prix des meilleures pratiques de 2012 du Combined Cycle Journal.

«Nous sommes heureux de pouvoir continuer à offrir à la GTAA un soutien aux activités d’exploitation et d’entretien de cette importante installation», a déclaré Hisham Mahmoud, président, Infrastructures, Groupe SNC-Lavalin inc. «La participation de SNC-Lavalin aux travaux de cette centrale électrique de cogénération cruciale témoigne brillamment de sa capacité à intégrer harmonieusement l’ingénierie, la construction et les services d’exploitation et d’entretien en un seul ensemble de grande valeur.»

«La GTAA est heureuse de poursuivre sa relation avec SNC-Lavalin pour l’exploitation et l’entretien de sa centrale électrique de cogénération», a ajouté Patrick Neville, vice-président, Planification aéroportuaire et service technique, GTAA. «Ce récent renouvellement de contrat reflète les efforts soutenus de SNC-Lavalin visant à fournir un service rentable qui contribue aux objectifs d’ensemble de la GTAA.»

Source: Groupe SNC-Lavalin inc.

 

Golder Associés, lauréat aux Grands Prix du génie-conseil québécois
Golder Associés Ltée a été récipiendaire du lauréat des Grands Prix du génie-conseil québécois dans les catégories Environnement et Mention spéciale pour le projet Caractérisation et réhabilitation de Lac-Mégantic à Montréal, le mardi 10 juin. La remise des prix Léonard «symbole de la plus haute qualité en ingénierie» est organisée annuellement par l'Association des ingénieurs-conseils du Québec.

Le projet soumis par Golder Associés Ltée aux membres du jury de l'AICQ décrivait les travaux à caractère environnemental du secteur affecté de la ville à la suite du déraillement à Lac-Mégantic. Plus de 200 professionnels de la firme ont été mobilisés pour caractériser et mettre en place un plan de réhabilitation d'urgence à Lac-Mégantic et pour assister les travaux effectués sur les plans d'eau entre juillet et décembre 2013. Cet accomplissement collectif qui a permis la sécurisation des lieux, a été mené pour le compte du ministère du Développement durable, de l'Environnement et de la Lutte contre les changements climatiques (MDDELCC).

Golder Associés Ltée est fière d'avoir reçu, en plus du lauréat de la catégorie Environnement, une mention spéciale de la part de l'ensemble du jury des Grands Prix. L'organisation a été reconnue en regard de la gestion et de la mobilisation exceptionnelle de ses ressources humaines ainsi que pour l'efficacité de ses interventions. Stéphane Bureau, animateur de la remise des Grands Prix, a d'ailleurs mentionné : «Dans ce projet hors normes, la firme a su s'impliquer sans s'imposer, et a travaillé en collaboration avec tous les intervenants en considérant l'aspect humain de la catastrophe tout en prenant rapidement des décisions importantes.» On a également souligné la transposition des valeurs de la firme dans le projet notamment le travail d'équipe, l'excellence et le souci du bien-être.

Le succès de tels travaux, qui visaient à sécuriser la zone affectée par le déversement avant la venue de l'hiver, n'aurait pas été possible sans la précieuse collaboration de tous les employés de Golder et de ses différents intervenants. C'est avec beaucoup d'émotion que Denis Millette, associé principal et directeur du projet a commenté : «Je tiens à remercier sincèrement la Ville de Lac-Mégantic, Urgence-Environnement du MDDELCC, la Direction régionale de la Montérégie du MDDELCC, le ministère de la Sécurité publique, le ministère des Affaires municipales et de l'Occupation du territoire, la firme Pomerleau ainsi que tous les entrepreneurs et fournisseurs qui ont contribué de près ou de loin aux travaux.»

Golder Associés en était à sa seconde participation aux Grands Prix du génie-conseil québécois. Elle aspire se démarquer de nouveau au Québec dans les années à venir.

Source: Golder Associés ltée

Industry News


 

Bobcat of Kingston, a Division of Tallman Truck Centre
Tallman Truck Centre recently announced it has secured the distribution rights for Bobcat Equipment for the Kingston, Ontario market. Tallman Truck Centre will be operating this new business as “Bobcat of Kingston”, a division of Tallman Truck Centre Limited. Bobcat of Kingston will be an authorized dealer of Bobcat mini-excavators, skid steer loaders, and compact track loaders and will operate out of their Kingston facility.

“We are excited about our new partnership with Bobcat. This new business venture is consistent with our strategy of partnering with Industry Leading Equipment Brands, to bring our customers best in class products. In the skid steer and mini-excavator business, Bobcat is by far the best and most well-known brand in the industry. We look forward to selling and servicing Bobcat equipment in our new market” says Kevin Tallman, president of Tallman Truck Centre.

Source: Bobcat of Kingston

 

LiuGong Welcomes Douglas Lake Equipment to Its Dealer Network
LiuGong North America is pleased to announce Douglas Lake Equipment as a key member of the LiuGong North America dealer network.

Traditionally, up until this point, Douglas Lake Equipment has been a dealer for a single line of products. LiuGong’s full line product offering will Douglas Lake will be have more products available to supply a broader section of the market.

Douglas Lake Equipment (DLE), headquartered in Surrey, British Columbia, Canada, has been in business for 15 years with over 105 employees. As a small equipment dealer, DLE has concentrated its focus on the owner operators who enjoy a more personalized approach to business. DLE offers first class products with great value and service to its customers.

"We offer great products and we stand behind what we sell," says Garry Frelick. Douglas Lake’s strength comes from their diversity in serving both the agriculture and construction equipment industries. Douglas Lake Equipment will carry LiuGong equipment at 3 branches, including Surrey, Quesnel, Kamloops.

Source: LiuGong North America N.A. LLC

 

Indoogoo Heralds Arrival of Heavy Industry’s First Social and Trading Network
Indoogoo is the social network dedicated to trading within heavy industry. Headquartered in Dubai, Indoogoo is a global platform that combines the networking benefits of websites such as LinkedIn and Facebook while also offering the capacity to rent, hire, buy and sell heavy equipment. Encouraging relevant connections and offering transparent, secure online trading, this platform gives users the opportunity to vastly expand their trading and business network online.

Indoogoo’s fully responsive website (www.indoogoo.com) can be accessed from a variety of platforms and devices, allowing users to access their equipment listings and trade network whenever, wherever.

On the “sell” side, Indoogoo allows users (who can range from individual traders to multinational rental houses) to create an online profile for their companies, showcasing available products and services. Users can create unlimited listings, including up to 10 photos and 4 videos per piece of equipment, as well as a comprehensive resource library. On the “buy” side, users looking to purchase items are able to create an RFQ (request for quotation) to help them source exactly the equipment they need.

All the current services Indoogoo provides are 100% free. With over 15 years’ experience in heavy equipment trading, the site’s founder and CEO, Mark Turner, is no stranger to the demands of the industry. In 2012, while operating his own successful crane brokerage and trading business, he recognized the opportunity to create a new platform for trading and networking.

“The idea behind the site came from my own experience in the industry,” he explains. “As a trader I was aware of the limited scope for marketing my equipment. The maturing social network structure expands the reach of clients exponentially, both geographically and in absolute user terms. By adapting the social media model to the equipment market, Indoogoo can benefit all industry professionals, whether buying or selling.”

Just as with other social networks, Indoogoo allows users to find new customers and suppliers, and to stay in touch with colleagues around the globe. But unlike Facebook and others, Indoogoo is based on the principles of trading in heavy industry – with the site’s strict privacy policy not allowing connections and contacts to become public. This gives users all the benefits of a social network with the security of their own personal, private trading network. When creating a listing, users can choose to withhold profile information. Those users interested in these anonymous listings are required to complete a Contact Questionnaire – much like the standard ‘vendor prequalification questionnaire’ – before they are considered “bona fide” by the seller.

Indoogoo creates positive leads for users by informing them who has been viewing their listings. If no contact request is made by the interested party, the user is able to contact them directly to offer more information.

Even though just launched, the testing “beta” site of Indoogoo has already attracted international interest. Current users include Hertz Equipment Rental in the U.S., which has listed over 5,000 pieces of equipment, U.S. company F&M Mafco, PRIMA Equipment in the Netherlands and Allcargo Logistics from India.

Source: Indoogoo

 

Waterfront Toronto Officially Opens Corktown Common
On July 10, Waterfront Toronto and its government partners celebrated the official opening of Corktown Common with a ribbon cutting ceremony in the park.

Corktown Common, Waterfront Toronto’s signature new park in the emerging West Don Lands, is a destination park that both protects Toronto’s eastern downtown from flooding and serves as a multi-use urban green space. With spectacular views of Toronto’s skyline and a wide range of leisure and recreational features, Corktown Common is the centerpiece of the new community.

High-quality parks and public spaces help create a sense of identity and place and are critical to the successful development of new neighborhoods.

By taking an abandoned, post-industrial site and turning it into a must-see destination, Waterfront Toronto has created a valued community asset that serves the new West Don Lands community and the surrounding area.

At 7.3 ha, Corktown Common is the largest park in the area and one of the largest parks being built as part of waterfront revitalization. The park is innovatively positioned atop the area’s flood protection landform that protects more than 200 ha of downtown Toronto – including a portion of the city’s financial district – from flooding. Utilizing the flood protection landform for a large community park is a creative and sustainable use of critical infrastructure and is an example of Waterfront Toronto’s approach to combining valuable infrastructure with community assets.

Corktown Common is a key part of the transformation of the area from former industrial lands into a dynamic, sustainable and inclusive mixed-use community. The award-winning park has been a catalyst for neighborhood regeneration and economic development and a major draw for local developers Urban Capital and Dundee Kilmer.

Corktown Common is located between Bayview Avenue and the GO/CN railroad lines, from King Street to the rail corridor in the south in the West Don Lands. The public can access Corktown Common from Bayview Avenue at Lower River Street or from the Don Valley Trail at the Bala Underpass.

The West Don Lands – a 32 ha site being transformed from former industrial lands into a sustainable, mixed-use, pedestrian-friendly, riverside community – is one of the first communities being developed as part of waterfront revitalization.

Designed and built as part of the revitalization of Toronto’s waterfront, ownership of Corktown Common will be transferred to the City of Toronto when complete. Once transferred, the park will be operated and maintained by the Parks, Forestry and Recreation Department.

Source: Waterfront Toronto

 

Eurovia Reinforces its Presence in Western Canada
Eurovia, a subsidiary of the VINCI Group, has acquired Imperial Paving based in Vancouver, British Columbia.

Imperial Paving delivers road construction works for local authorities located in the Great Vancouver Area.

With this acquisition and that of BA Blacktop, made in 2009, Eurovia should now generate in British Columbia an annual revenue of about $150 million with seven asphalt plants and more than 400 employees.

Eurovia is one of the world leaders in construction and maintenance of transport infrastructure and urban development. Its strategy aims at expanding its footprint in geographies with strong growth potential like Canada, where the VINCI Group will generate annual revenue in excess of €600 million ($870 million).

Eurovia is present in 16 countries and employs 41,000 people. In 2013, it achieved sales of €8,600 million ($12.5 billion).

Source: VINCI Group

 

Bouygues Construction Acquires Plan Group
Bouygues Energies & Services, a subsidiary of Bouygues Construction, has acquired a majority shareholding in Plan Group, the Canadian technical services provider (mechanical and electrical contracting, maintenance and technical services, building automation systems and network infrastructure). Based in Toronto, Ontario, as well as Ottawa, Montreal and Vancouver, Plan Group achieved a turnover of 361 million $ in 2013 and employs 1,700 people. The acquisition remains subject to the approval of the local competition bureau.

The acquisition is part of Bouygues Construction's international strategy and illustrates the Group's ambition to continue its development in Canada on all aspects of the construction value chain. Bouygues Energies & Services is already established in British Columbia via its subsidiary Bouygues Energies & Services Canada, which was set up in 2008 to oversee the Facilities Management of two PPP projects in Surrey, Vancouver: the Jim Pattison Outpatient Care and Surgery Centre and the headquarters of the RoyalCanadian Mounted Police's E Division. Bouygues Energies & Services has also been providing Facilities Management at Kelowna International Airport in British Columbia since 2013.

Jean-Philippe Trin, Chairman and CEO of Bouygues Energies & Services, declared: "Canada currently offers high-yield short-term and long-term economic opportunities. Beyond Facilities Management and Mechanical & Electrical Engineering, we would like to take advantage of the excellent positioning of Plan Group in order to deploy our expertise in terms of HVAC, network infrastructures (HV lines, substations, street lighting, broadband), solar and biomass power plants, ..."

Bouygues Energies & Services has proposed to Plan Group a business plan that creates the best conditions to develop its activities, together with a strong commitment towards the Plan Group employees. After financial close, Bouygues Energies & Services will acquire 85% of the shares of Plan Group. The current management team will remain unchanged and will retain a 15% shareholding.

Source: Bouygues Construction

 

Hexagon Acquires North West Geomatics Ltd.
Hexagon AB has acquired the remaining 90% of the shares in North West Geomatics Ltd., making the company a fully owned subsidiary of Hexagon. Hexagon acquired 10% of North West Geomatics’ shares in 2012.

North West Geomatics, also known as North West Group, provides high-quality aerial mapping and related spatial data services to engineering and mapping firms, environmental consulting organizations and government agencies. In addition to housing the single largest library of high-resolution imagery and LiDAR (Light Detection and Ranging) data in Canada, North West has been a pioneer in developing various techniques to maximize efficiency and productivity in photo acquisition and subsequent photogrammetric tasks. Valtus – North West’s content database – enables the seamless integration of any customer’s privately owned content through a hosting service. By dedicating a significant portion of resources to continuing research and development, North West remains at the forefront in the aerial photography industry.

“North West brings valuable expertise in selling data content as a service (CaaS) through its Valtus database, which enables crowdsourcing of data content. Together with advances in sensor capabilities and the acquisitions of AHAB, Aibotix, Geosoft and Tridicon, North West will be an instrumental part in Hexagon’s ambitions within this field,” said Hexagon president and CEO Ola Rollén.

Source: Hexagon AB

 

Saniflo Partners with College Students on Commercial Build 
Saniflo Canada, the worldwide leader in macerating toilet and drain water pumping systems, partners with Conestoga College for the construction and development of its first Mobile Training Centre. 

Alongside leading professors from the plumbing, electrical and woodworking departments, students were offered the opportunity to participate in the design and construction of Saniflo’s state-of-the-art training center, while earning credit towards their program. 

“Saniflo is pleased to announce the launch of its first Mobile Training Centre created in partnership with Conestoga College,” said Ross Evans, national sales manager, Saniflo. “As a company that has strong roots in the Canadian marketplace, we feel that these types of partnerships are very important for our industry and its future. Fostering relationships with top schools such as Conestoga is one of many such partnerships that we anticipate. We hope to engage in future builds and projects, which will provide real-life practical applications to students.”   

The Saniflo Mobile Training Centre features 5 working models, a full product display and finishings. It will be used at trade shows, training sessions and exhibitions for consumers, contractors and wholesales alike to showcase the versatility and quietness of the Saniflo line.

Saniflo Canada offers a complete line of macerating and grinding toilet systems as well as waste water pumping systems for residential and commercial applications. Saniflo products are available at plumbing wholesalers locations throughout the country. 

Source: Saniflo Canada

 

Large-Scale Gas-to-Liquids Facility in Mozambique
Sasol Limited recently announced a joint pre-feasibility study for a large-scale gas-to-liquids (GTL) plant, which will be based on gas from the Rovuma Basin in Northern Mozambique. The study, which is being conducted in conjunction with Mozambique’s national oil company, Empresa Nacional de Hidrocarbonetos (ENH) and Italian multinational, Eni, will assess the viability and benefits of such a plant to the region.

The announcement comes as Sasol celebrates a decade of gas infrastructure development and value-add in Mozambique, which, in turn, has contributed to the country and the region’s economic growth and advancement. Sasol’s in-country experience, an extensive market distribution footprint in the region and proven GTL expertise, place the company in a strong position to develop the country’s first GTL facility, depending on the results of the study.

Eni is operator of the block called Area 4 in the deep waters of the Rovuma Basin, which is estimated to hold up to 2.4 trillion m3 of gas.

“The proposed GTL facility firmly aligns with Mozambique’s Gas Master Plan goals, and, if successful, will go some way to accelerate socio-economic development in the country and the broader region. Our GTL aspirations highlight our commitment to partnering with the Mozambican government and Eni in the responsible development of the country’s natural resources,” said David Constable, CEO, Sasol Limited.

Source: Sasol Limited

 

MTG Announces Investment Plans for the Expansion of its Plant in Monzón, Spain
The company announces an investment of €13.5 million ($19.6 million) to enlarge its plant in Monzón, Spain, creating approximately 80 new jobs in the next 2 years. The foundry, one of the most modern in Europe, is equipped with state-of-art technology for the production of wear parts for mining and construction earth moving machinery with a current production of 5,000 t/y.

The investment will be distributed between 2014 and 2016 and will go to new infrastructures and machinery to increase the production capacity up to 14,000 t/y. During this expansion phase, the company foresees the creation of 80 new jobs in Monzón, to be added to the current crew of 86 workers.

Since its inauguration in 2012, the balance of the factory in Monzón has been very positive. The plant is specialized in the production of large wear parts, something very special in the wear parts market given the huge investment in technology necessary to produce such parts. This investment endorses the company’s good business perspectives, mostly to continue serving the construction and mining global markets. 98% of the company’s sales are exports to countries such as Sweden, Indonesia, Australia or Canada. These expansion plans will help consolidate the strategic plan of the company towards the future.

Source: MTG

 

Hanley Wood Launches World of Concrete “CREWS THAT ROCK 2015”
Hanley Wood Exhibitions recently announced the launch of the 4th annual World of Concrete (WOC) CREWS THAT ROCK competition. Sponsored by BASF, CREWS THAT ROCK honors concrete and masonry construction crews for their teamwork and contributions to the industry. The 2 winning crews will receive a trip to WOC 2015, prizes, and widespread industry recognition.

Dean & Derek, popular radio and TV hosts of DIY Network’s “Rock Solid” and “Indoors Out,” as well as PBS’s “Victory Garden,” have been invited to participate in the CREWS THAT ROCK contest at WOC 2015.  Dean & Derek (www.deanandderek.com) are a perfect fit to not only host the CREWS THAT ROCK Winners’ Reception at WOC 2015, but also to take part in the Experts’ Choice panel, helping to select the winning crews along with online votes.

Crews can submit their entries online at www.crewsthatrock.com, along with images capturing projects completed January 1, 2014, through November 21, 2014. Projects can be entered in one of 2 categories: Community Service/Not-for-Profit and Commercial/For-Profit. All entries must be received by November 21, 2014.

The winner in each category will receive:

  • Up to $2,000 airline credit to fly the winning crew to WOC 2015 (flights to be booked through WOC Housing; details will be provided to winners).
  • A $500 American Express gift card awarded to each winning crew.
  • Each winning crew receives 3 complimentary rooms in an official WOC hotel during WOC 2015 (based on double occupancy – 3 nights per room maximum for no more than 6 individuals.
  • 2 complimentary seminars per person (90-minute or 3-hour).
  • Gift bag of branded merchandise from WOCGEAR and BASF.

The winning crews will be honored at WOC 2015 on Wednesday, February 4, from 3:00 pm – 4:00 pm in the Concrete Construction Live Booth.

World of Concrete is the industry’s ONLY annual international event dedicated to the commercial concrete and masonry construction industries. Featuring indoor and outdoor exhibits with the industry’s leading suppliers showcasing innovative products and technologies, exciting demonstrations and competitions, and a world-class education program. Visit www.worldofconcrete.com for complete show details.

Source: Hanley Wood

 

 

 

 

 

Partagez sur Facebook / Share on Facebook    


© InfraStructures - Tous droits réservés - All rights reserved